Het eerste deel van de reis. The Outback - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Kim, Sarina Grievink - WaarBenJij.nu Het eerste deel van de reis. The Outback - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Kim, Sarina Grievink - WaarBenJij.nu

Het eerste deel van de reis. The Outback

Door: Kim en Sarina

Blijf op de hoogte en volg Kim, Sarina

02 Oktober 2015 | Australië, Alice Springs

Na een lange reis van ongeveer 22 uur vliegen zijn we aangekomen in Sydney. Hier zagen we meteen een blik van “border security”. Na lang wachten mochten ook wij eindelijk het land in. Het leuke Australische accent viel ons gelijk op. We zijn met de trein richting ons eerste hostel gegaan. Daar kwamen we om 23:00 uur aan. We waren ontzettend moe van de lange reis, waar we ook weinig geslapen hebben, dus ons bed opgemaakt, een douche genomen en lekker naar bed. Naja wat je lekker noemt, een harde matras, een kussen die je bijna niet voelt doordat hij zo plat is maar ja, alles beter dan een vliegtuigstoel. Helaas was het een koude nacht en hadden we alleen een dunne deken gekregen. Brr viel dat even tegen.
De volgende ochtend was het opnieuw grijs, 13 graden en een enkel buitje. Daar waren wij niet helemaal op voorbereid maar ach voor een dagje red zich dat wel. We hebben op bed even gezocht wat we op deze dag gingen doen en we kwamen een wandeltour tegen om de stad te verkennen. Dat leek ons wel wat. Dit begon in de middag dus eerst even een kopje koffie gedronken, gegeten etc.
Diegene die de tour leidde vertelde wat over de geschiedenis van verschillende bekende gebouwen, beelden en andere bezienswaardigheden. Leuke tour en een hoop gezien! Later dit jaar in november ergens komen we opnieuw in Sydney en we weten nu al wat we dan nog willen gaan zien en ondernemen. Morgen vliegen we naar Alice Springs.

Na weer een lange reis van 7 uur vliegen kwamen we aan in Alice Springs. Dit was later in de middag dus deze dag hebben we eigenlijk alleen aan reizen kunnen besteden. We zijn met een shuttle bus naar ons hostel gebracht. We zijn ingecheckt en moesten direct onze spullen sorteren aangezien we voor onze tour van 3 dagen maar een klein koffertje of tas mee mochten nemen. Onze backpacks kwamen dan in een opslag ruimte te staan die over een uurtje afgesloten zou worden. Dat eenmaal klaar moesten we nog wat te eten en drinken kopen dus zijn we naar de supermarkt gelopen. Dat was nog geen 10 min lopen dus prima te doen. Daarna een douche genomen, nog wat dingen regelen en maar lekker gaan slapen. Eindelijk een fijn bed waar we helaas al heeeel vroeg weer uit moesten. We werden namelijk al om 5:45 opgehaald bij ons hostel. Het was weer een heel eind rijden met een aantal stops. De weg er naar toe was al een mooie rit. We zagen onderweg een kangoeroe weg springen, een dingo weg rennen en een groep hele grote roofvogels. Verder hebben we vooral veel koeien gezien. Onderweg was er weinig verkeer. De prachtige natuur als uitzicht en maar 1 lange weg die eigenlijk alleen maar rechtdoor ging. De enige weg die er naar toe loopt vertelde de gids. Ook moesten we onderweg in the middle of nowhere hout gaan zoeken voor ons kampvuur ’s avonds. Dit deden we met de hele groep en we hadden een aardig stapel bij elkaar gezocht. Dit werd op de aanhanger gebonden en ons ritje kon verder gaan. We kwamen rond lunchtijd aan. We konden ons even omkleden, onze spullen weg zetten en toen genoten van een heerlijke lunch. Na de lunch zijn we met een gevulde fles met water vertrokken naar Uluru oftewel de Ayers Rock. Hier kregen we eerst wat tijd om ons te verdiepen in de geschiedenis van de Aboriginals en ook was er een souvenir winkeltje. Na ongeveer een uur werden we weer opgepikt en gingen we naar de rots zelf. Af en toe liepen we er een stuk om heen en vertelde de gids wat alles betekend. Bijv. de slang die je kan afleiden van een soort tekening in de rots. Of dingen die de Aboriginals er zelf hebben opgeschreven. We zijn ook een stukje met ons busje er omheen gereden en we hebben een aantal stukken van een half uur gelopen. Prachtig om te zien en mooi om wat te horen over de geschiedenis en wat de Aboriginals geloven. Soms kon je je er een voorstelling bij maken, soms leek het ver gezocht. De rots was in ieder geval indrukwekkend. Toen we de hele tour gehad hadden gingen we naar een plek om de zonsondergang te bekijken met uitzicht op de Ayers Rock. We hadden een tafeltje mee met wat stoeltjes en ook had onze gids heerlijk hapjes mee met champagne om te toosten. Erg leuk en gezellig sfeertje. De rock verkleurde langzaam toen de zon onderging. Ook dit was erg mooi om te zien. Daarna gingen we terug naar de plek waar we zouden gaan slapen. Hier kregen we ons avond eten, een soort noedels. Erg lekker. Daarna samen opruimen. Het kampvuur ging aan en toen werd ons uitgelegd wat onze slaapplek gingen worden. Aiii dat was even slikken. We gingen namelijk in een swag, een soort slaapzak maar dan van tent stof en daar ging je slaapzak dan weer in. En dan rondom het kampvuur. In de open lucht. Kijken naar de maan en sterren en het knisperen van het vuurtje op de achtergrond. Eigenlijk een hele mooie ervaring. Alleen niet geweldig geslapen. We werden weer vroeg in de ochtend wakker gemaakt om 4:30. Want we gingen de zonsopgang bekijken. Ook weer met uitzicht op de Ayers rock maar dan vanuit een andere kant. Ook weer prachtig. Daarna gingen we door naar Kata Tjuta. Dit waren rotsen waar we gingen wandelen en klimmen. Soms was het klimmen best zwaar, maar wat was het de moeite waard. Prachtig uitzicht en mooie structuren. In totaal 7,5 kilometer gewandeld. Met bergopwaarts en afwaarts. Een waterfles was dus verplicht met deze temperaturen en ook gingen we daarom al vroeg in de morgen. Dan was het nog niet zo mega warm. Toen we terug waren bij onze locatie gingen we lunchen, onze spullen pakken en op naar de het volgende verblijf. Weer een stuk rijden. Zo’n 4 uur. We kwamen daar rond 16:00 aan en kregen wat tijd voor ons zelf. Er was een zwembad dus we dachten, hup bikini aan en lekker een duik nemen. Maar bij het zwembad aan gekomen, zat iedereen op de rand en vertelde ons dat het water heerlijk was, ahum. Even voelen, ja hoor, steen koud! Brr alleen al pootje baren was pijnlijk koud. Dus dat ging hem niet worden. Dit kwam door de koude nachten. Dan maar even een douche en een wandeling maken naar wat hogerop voor opnieuw een mooi uitzicht met zonsondergang. Daarna had onze gids een BBQ voorbereid. Waar onder andere kangoeroe bij zat. Nooit gehad, maar erg lekker! Na het gezamenlijk opruimen hebben we heerlijk bij het vuur gezeten. Marshmallows aan een stokje gedaan en nog een glaasje champagne gedronken. Toen was het opnieuw tijd om te gaan slapen en we hadden dit keer een keuze; opnieuw in een swag buiten maar dan niet bij het vuur omdat daar dingo’s op af komen en die dus ook rondom je slaapplek lopen en huilen of we konden in een tent met je swag. Na even twijfelen hebben we toch gekozen om buiten te gaan slapen, want wanneer krijg je zo’n kans nog een keer. Is toch een super gave ervaring!! Met wat hartkloppingen lag ik (Kim) in m’n swag van spanning en ja hoor, daar waren de dingo’s. Helaas niet gezien maar we hoorden ze lopen en huilende geluiden maken. Dan besef je opeens; wat gaaf, je hoort het vuurtje nog op een afstandje wat na knisperen, het was volle maan en huilende dingo’s om je heen. Best bizar. Maar oh zo gaaf! Ook nu werden we opnieuw vroeg wakker gemaakt. Om 4:45 kwam onze gids ons wekken. En deze laatste dag gingen we de Kings Canyon beklimmen. Er waren 2 opties; een lange route van 6 km die vrij pittig was van ongeveer 2,5-3 uur of een korte simpele route van een uurtje. We zijn natuurlijk voor de lange gegaan. Het eerste stuk was het pittigst, de klim naar boven. Ze noemden dit de heartattack hill dus je kunt je voorstellen dat dit niet easy was. Ook moesten we 2 tot 3 meter van de rand afblijven want er waren soms behoorlijke gevaarlijke stukken bij. Eenmaal hijgend en puffend boven was het uitzicht niet normaal mooi en waren we meteen blij dat we het gedaan hadden. Het ergste hadden we gehad. De rest van de route was geweldig met soms iets omhoog, dan weer iets naar beneden en wat een geweldige mooie dingen hebben we mogen zien. Je leek wel in een andere wereld te zijn. Indrukwekkend! Echt genieten! En ook weer een overwinning want op sommige stukken had ik best hoogtevrees! Jammer dat je op foto’s nooit terug kan zien hoe hoog je eigenlijk was en wat voor een uitzicht we hadden. Amazing! Daarna terug naar ons verblijf om een lunch te eten, dit keer kamelenburgers. Ook dat vlees hebben we nog nooit gehad en ze smaakten prima! We hebben de boel opgeruimd, onze spullen gepakt en we zijn vertrokken naar Alice Springs. Dit keer een rit van ongeveer 5 uurtjes. De afstanden zijn groot maar je ziet wel een hele mooie natuur om je heen, de rust op de weg en de lange weg die steeds maar rechtdoor gaat zijn toch best rustgevend en mooi. Genieten! Ook de kleur van het zand “in the red center” is super mooi!! Dat gaan we verder niet meer terug zien in de rest van Australië. Geweldige ervaring, echt niet willen missen! De dag erop hadden we een dagje voor ons zelf. Dus lekker even de stad in geweest en opnieuw een veel minder hoge berg beklommen om uitzicht te hebben over Alice Springs. ’s Middags hebben we nog lekker even verkoeling gezocht bij het zwembad. De dag erop vliegen we door naar Cairns.

• 02 Oktober 2015 - 15:12

Femke:

Nou complimenten hoor, dat schrijven gaat je prima af hoor meis.
    Vindt echt super leuk om te lezen. Precies helemaal overbrengen gaat toch niet lukken,
    maar zo krijg je toch best een goede indruk van jullie belevenissen.
    Verheug me al jullie volgende avonturen en verhalen!
    Heel veel plezier nog meiden!

• 02 Oktober 2015 - 16:45

Femke:

Wat super om jullie verhalen te lezen. Lijkt me inderdaad super gaaf allemaal. En slapen in de open lucht??? Sarina ook? Echt ik sta versteld haha. Lijkt me super ervaring. Lekker genieten. Lees graag snel weer mooie verhalen van jullie!

• 08 Oktober 2015 - 18:28

Mieke:

Hey Kim, wat geweldig om zo jullie unieke ervaringen te kunnen lezen. Fantastisch. Ik hoop dat jullie nog enorm genieten daar. Veel liefs van ons (en een knuffel van de meiden).