Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Kim, Sarina Grievink - WaarBenJij.nu Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Kim, Sarina Grievink - WaarBenJij.nu

Cairns

Blijf op de hoogte en volg Kim, Sarina

09 Oktober 2015 | Australië, Cairns

We moesten voor 10:00 uur uitchecken maar we werden pas om 15:30 uur opgehaald om vervolgens om 18:00 uur te vliegen naar Cairns. Dus heel veel konden we niet meer doen. We zijn nog even naar de stad gelopen om nog een souvenir te kopen. Verder lekker gerelaxt bij het hostel. We kwamen om 20:00 uur aan in Cairns. Een korte vlucht dus. We zijn met een taxi naar ons hostel vertrokken. De minst schone tot nu toe. Bah bah walgelijk eigenlijk. Maar de dag erop, toch nog een paar nachten bij geboekt toen we zagen dat er flink schoon gemaakt werd. De locatie was perfect, niet zo duur, en slapen ging prima. We hebben gelukkig onze eigen lakens en ons kussen mee genomen. Dat scheelt een stuk! Hoe de badkamer eruit zag, zal ik jullie besparen. Na de schoonmaak was het gelukkig een stuk beter. Dat zal wel niet dagelijks gebeuren. Na de 1e nacht zijn we de straat over gestoken en hebben we langs de zee gewandeld over de boulevard. Maar uiteindelijk waren we al een heel eind, en we hadden toch al in de planning om naar de botanic garden te gaan dus we zijn door gelopen. Eenmaal daar bedachten we ons dat we vrij onvoorbereid die kant op waren gegaan, geen water, geen lunch, niet ingesmeerd en ook niks bij ons. Oeps dat resulteerde zich in dat we allebei verbrand waren. Gelukkig konden we onderweg bij een lokale supermarkt nog wat te drinken/ eten kopen. De tuin en een stukje regenwoud waren mooi om door heen te wandelen. We hebben aparte bomen en bloemen gezien. Het stond verder wel droog, de natte periode komt nog. Het was al ruim een uur om er überhaupt te komen, en we hadden daar nog een tijdje rond gelopen en dan nog weer terug in de volle zon. Het was zo’n 6 km heen en 6 km terug. Verder hebben we ons verdiept in wat er te doen was, dingen regelen en lekker op tijd op bed nog even een serie gekeken. De dag erop zijn we naar de markt geweest, wat fruit en groente ingeslagen want daar zijn de prijzen net iets beter dan in de supermarkt. Ook nog even wat drinken bij gehaald dus met een paar tasjes vol terug naar ons hostel. Daar aangekomen troffen wij een a4tje aan op de deur dat wij z.s.m. bij de receptie moesten komen. We hadden al een vermoeden aangezien de kamergenootjes al verteld hadden dat er 4 nieuwe meiden op onze kamer zouden komen, terwijl wij bij geboekt hadden. We moesten wachten op de manager die ons vertelde dat we gisteren al uit hadden moeten checken. En verzocht ons te vertrekken. Maar iets anders vinden leek onmogelijk. Er werd een belangrijke wedstrijd rugby gespeeld en mensen hadden een lang weekend vrij omdat het op maandag een feestdag was. Alle hostels zaten vol en een groter budget hebben we niet. Dus we hebben het er niet bij laten zitten. Ook wij hadden voor die nacht geboekt. De manager kon het niet terug vinden dus pech voor ons, hij zat vol. Na een tijdje flink discussiëren hebben we het voor elkaar gekregen dat we 1 nacht niet hoefden te betalen. Dat was dan nog iets. Uiteindelijk hebben we toch op het laatste moment nog een hostel naast de deur gevonden. Net zo duur maar nog een verbetering ook. We deelden de kamer met 2 andere meiden, maar we hadden een douche met wc bij de kamer. Dus we deelden hem niet met de rest van het hostel wat bij de vorige hostels wel zo was. Helaas konden we maar 2 dagen boeken want op maandag zat het al vol geboekt.
Op zondag hadden we een boottrip naar great barrier reef geboekt. We moesten om half 8 in de haven zijn. Sarina had de dag ervoor al wat tegen zeeziekte gehaald maar ik ( Kim ) heb daar nog nooit last van gehad dus ook niks genomen. Ai, dat was wel beter geweest. Nog maar 10 min onderweg en daar begon het. 2 uur lang overgeven. Ik werd door de crue achterin de boot gezet want daar had je er het minste last van. Daar zat ik eerst bij 1 andere jongen die ook maar bleef overgeven en uiteindelijke volgde het merendeel van de boot. Vreselijk. Eenmaal bij het reef was ik blij dat ik het water in kon. Even van die boot af. We gingen snorkelen. Echt een prachtig koraal met mooie kleuren en mooie kleurige vissen in allerlei maten. We hadden een uurtje. Het water in de oceaan was niet eens erg koud. Lekker temperatuurtje. Weer aan boord kregen we een lunch. Maar mijn maag was natuurlijk helemaal leeg en ik had wat zeewater binnen gekregen. Dat kwam er meteen weer uit. Toch maar wat proberen te eten en een pil genomen tegen zeeziekte. Daarna kregen we de keus of je ook nog wou duiken. Ik heb het niet gedaan omdat ik me daar niet goed genoeg voor voelde. Sarina wel en “het leek wel een andere wereld” zei ze. Het was nog zoveel mooier daar beneden dan het rif dat we zagen bij het snorkelen. Helaas heb ik dat niet kunnen ervaren. Ondertussen mocht de rest weer snorkelen dus dat heb ik weer gedaan. Heerlijk. Ook toen weer een uurtje. We zouden eigenlijk naar een ander rif gaan maar de zee was te onrustig dus helaas bleef het bij deze. Al was dit ook prachtig maar toch was ik benieuwd naar de verschillen. Na dat uurtje snorkelen/duiken gingen we weer terug. Daar zag ik natuurlijk best tegenop. Weer zo’n boottrip maar gelukkig ging het dit keer goed. De zee was al iets rustiger en we hebben heerlijk achter op de boot doorgebracht. Ook bij de anderen ging het goed. De dag vloog voorbij. Maar ook weer mooi om gedaan te hebben. Bij terug komst hebben we nog even wat boodschappen gedaan aangezien op maandag alles gesloten was. ’s Avonds hebben we verder niks bijzonders gedaan. Op maandag moesten we weer pakken om naar een ander hostel te verhuizen. We hadden verder nog niet gekeken dus maar weer even op booking.com kijken. De wifi is echt niet geweldig hier dus het kost best wat tijd om wat opties te bekijken. Uiteindelijk was de morgen al om toen we bij ons nieuwe hostel aan kwamen. Daar hebben we eerst gekookt en we hebben een trip uitgezocht voor dinsdag. Nog even bij de zee gezeten, al was het weer niet echt geweldig. Wat frisjes en bewolkt/winderig. Maar gewoon lekker even uitwaaien. Dinsdag morgen zijn we vertrokken naar Karunda. Dat ligt een stuk hoger, op een berg. We hebben daar een uur gewandeld door het regenwoud. En daarna zijn we naar het rainforestation nature park geweest. Hier kregen we 3 begeleide tours. Eerst ging we in een open bus/auto wat de “army duck” werd genoemd. Hiermee reden we door het regenwoud en hadden we verschillende stops, met uitleg over bepaalde bomen/planten. Ook kon deze zelfde bus varen. Dus toen we bij een meer aankwamen gingen we een stuk varen. We zagen een schildpad zitten op een boom. Mooie gekleurde vogels vliegen en een bijzondere vlinder. Hierna gingen we door naar het wildlife park waar o.a. een tasmanische duivel te zien was, dingo’s, krokodillen in allerlei formaten, koala’s, en een zeer gevaarlijk beest; de cassowary. Dit was het enige dier waar de verzorgers nooit bij in het buitenverblijf kwamen. Ook liepen er kangoeroes los en deze mocht je aaien en mee op de foto. Na deze trip kregen we uitleg over de didgeridoo. Hij vertelde dat het een holle smalle boom is. De Aboriginals zoeken deze door op een boom te kloppen. Als deze hol klinkt zagen ze hem op de juiste hoogte af. De termieten hebben dan het werk al voor ze gedaan, die eten het binnenste van de boom op. Vervolgens wordt deze geschilderd en is hij klaar voor gebruik. 1 van de Aboriginals daar liet verschillende geluiden/ klanken horen en ook hoe je dit zelf zou kunnen doen. Dat was wel leuk om te horen. Daarna kregen we allemaal een boemerang. Eerst werd het 2x voor gedaan, hoe en welke techniek je moet gebruiken bij het gooien en daarna mocht je het zelf 1x proberen. Dat leek makkelijker dan het was. Bij de meesten kwam hij niet eens halverwege. Bij mij ging het best redelijk. Vervolgens ging de Aboriginal een speer gooien en ook hierbij liet hij de verschillende technieken zien. Na dit gingen we door naar een traditionele dans show. Dat was ook leuk om naar te kijken. Er werd een poging gedaan om ons op het podium te krijgen maar gelukkig hebben ze uiteindelijk andere mensen zo ver gekregen. Deze mensen gingen mee doen in de traditionele dans. We waren blij dat we daar niet bij stonden. Want het zijn toch best gekke pasjes ;) Daarna waren we klaar. Je mocht nog terug naar het wildlife park om nog even rustig rond te kijken dus dat hebben we nog even gedaan. De grote alligator lag nog op dezelfde plek. Af en toe zijn ogen even open, maar verder zat er geen beweging in. Wel had hij zijn bek een keer ver open. Dat was dan wel weer leuk voor de foto.
Op woensdag zijn we naar het strand geweest en hebben we in de lagoon gezwommen. Dit is een aangelegd zwembad net voor het strand omdat je in de zee niet mag zwemmen vanwege de krokodillen. Het ziet er prachtig uit en kost helemaal niks. Relaxt dagje. ’s Avonds zijn we naar “de” uitgaansgelegenheid van Cairns geweest. We hebben het niet laat gemaakt want morgen; mogen we onze camper ophalen joehoee. Het ging daar door tot 05:00 uur in de ochtend.
De dag is aangebroken, de komende 2 maand is dit ons slaapplekje en vervoersmiddel. Best spannend want alles is hier anders. We kregen een hippie camper. Leuke naam, maar verder is het een simpel campertje. Kim heeft als eerst gereden. Het was even wennen want je moet Links rijden, links schakelen, rechts zit het knipperlicht en buitenspiegels die je niet af kan stellen dus je hebt best een grote dode hoek. We hebben op ons 1e ritje al een super mooi uitzicht gehad we reden tussen de bergen, de zon scheen, blauwe lucht, prachtig plaatje. Dan besef je je wel even dat dit allemaal een geweldige ervaring is. We kwamen bij ons eerste kampeer plekje aan. Het zag er allemaal prima uit. We hebben het bankje met tafeltje omgezet in slaapplek en we hebben onze 1e maaltijd gekookt op een campingpitje.  Toen we gingen slapen begon het te regenen, dat klinkt best hard op het dak, heel ruim was het niet dus heel erg fijn hebben we niet geslapen. Dat is vast even wennen. Toen we wakker werden was het weer niet veranderd. Af en toe was het even droog. Ik (Kim) ging naar de wc en heb me daar omgekleed want dat is al helemaal niks in zo’n kleine ruimte. Toen ik terug kwam bij de camper had Sarina Slingers opgehangen in de camper. Erg leuk want het is mijn verjaardag vandaag. Na een vlug ontbijtje doordat het regende zijn we verder gereden. We hadden een mooi plekje bij het strand gepland. Hier aangekomen was dit ook een super plekje. Heerlijk even naar de zee gewandeld maar al snel begon het weer te regenen. Toen hebben we maar besloten om naar een betaalde camping in de buurt te gaan, want met een dag regen kan je toch niet veel doen. Daar hebben we wifi en stroom. We hebben lekker een taartje gegeten en verder niet zo veel bijzonders gedaan.

• 11 Oktober 2015 - 13:22

Femke:

Weer mooi beshreven, keep up the good work!
    Echt heel leuk om te lezen en wat maken jullie veel mee.
    Echt een hele bijzondere ervaring, geniet van elk moment.
    X